- Tapolca Repülőtér
Utolsó frissítés: 2025.08.07.
1. A repülőtér azonosítása
- ICAO azonosítója
- -
- A repülőtér neve
- Tapolca Repülőtér
- A repülőtér helységneve
- Tapolca
2. Elérhetőség
- Cím
- 8300 Tapolca, hrsz. 0110/2
- Telefon
- +36-30/444-7343
- tapolcarepules@gmail.com
3. Galéria
Teljes képernyő
Teljes
képernyő bezárása

Teljes képernyő
Teljes
képernyő bezárása

Teljes képernyő
Teljes
képernyő bezárása

Teljes képernyő
Teljes
képernyő bezárása

5. A repülőtér földrajzi és adminisztratív adatai
A vonatkoztatási pont (ARP) adatai
- Koordinátája
- 465207N 0172428E
- Helye a repülőtéren
- A futópálya középpontjában
A repülőtér elhelyezkedése
- Távolsága a településtől (KM)
- Tapolca 2.5 KM
- Iránya a településtől
- 248°
- Tengerszint feletti magassága
- 402 FT
A mágneses eltérés adatai
- A mágneses eltérés mértéke ( °)
- 5°19' K
- A mágneses eltérés éves változása ( °)
- +0°09'
- A mágneses eltérés felmérésének éve
- 2024
A repülőtér üzembentartójának adatai
- Neve
- Tapolcai Repülő Egyesület
- Címe
- 8300 Tapolca, hrsz. 4507/2
- Telefon
- +36-30/444-7343
- Fax
- NIL
- tapolcarepules@gmail.com
A repülőtér adatai
- Címe
- 8300 Tapolca, hrsz. 0110/2
- Telefon
- +36-30/444-7343 (Mátrai György Tibor)
- Fax
- NIL
- Web
- NIL
- tapolcarepules@gmail.com
- AFS
- NIL
- SITA
- NIL
- Egyéb
- NIL
- A repülőtéren engedélyezett forgalom típusa
- VFR
- Megjegyzés
- Polgári célú speciális repülőtér, Csak előzetes egyeztetés alapján
6. A repülőtéren szolgáltatást nyújtó légiforgalmi szolgálatok
Megnevezése
|
Hívójele
|
Frekvencia
|
A kommunikáció során használható nyelvek
|
Üzemideje
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
Tapolca Rádió | Tapolca Rádió | 136,09166 MHz | HU | repülések végrehajtásának idejére | NIL |
7. A repülőtéri szolgálatok rendelkezésre állása és üzemideje
- A repülőtér nyitvatartása
- Egész évben napkeltétől napnyugtáig, kizárólag VFR repülésre alkalmas körülmények között, csak a repülőtér üzembentartójának előzetes engedélyével vehető igénybe
- Vám és határőrség
- NIL
- Orvosi ellátás
- NIL
- AIS tájékoztatás
- NIL
- ATS jelentés (ARO)
- NIL
- Meteorológiai tájékoztatás
- NIL
- ATS
- NIL
- Tankolás
- NIL
- Földi kiszolgálás
- NIL
- Őrzés-védelem
- Kamerával megfigyelt terület
- Jégtelenítés
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
8. Rendelkezésre álló földi kiszolgáló eszközök
- Rakomány kezelési lehetőségek, eszközök (cargo)
- NIL
- Üzemanyagfajták
- NIL
- Olajfajták
- NIL
- Üzemanyagtöltő eszközök és kapacitásuk
- NIL
- Jégtelenítési eszközök
- NIL
- Tárolási lehetőségek, hangár kapacitása
- NIL
- Javító eszközök, javítási lehetőségek
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
9. Utasellátás
- Szállás
- Tapolca városban
- Étterem
- Tapolca városban
- Közlekedés
- Taxi
- Orvosi ellátás
- Tapolca városban
- Bank és Posta
- Tapolca városban
- Turisztikai információ
- Tapolca városban
- Megjegyzés
- NIL
10. Rendelkezésre álló mentő és tűzoltó szolgálatok
- A repülőtér tűzoltó kategóriája
- A 85/2024 (IV.17) Korm. rendelet 3 mellékletében meghatározott 1-es kategória
- Rendelkezésre álló mentő és tűzoltó szolgálatok
- 1 fő, felsőfokú tűzvédelmi szakvizsgával
- Mentő és tűzoltó felszerelések, eszközök
- A 85/2024 (IV. 17) Korm. rendelet 3. mellékletének 1. kategóriájához tartozó tűzoltóeszközök és felszerelések.
- Képesség sérült, mozgásképtelen repülőgépek mozgatására
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
11. Futópálya hóeltakarítási terv
- Futópálya hóeltakarító eszközök típusa
- NIL
- Hóeltakarítási sorrend
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
12. Előterek
Jelölése
|
Felülete
|
Teherbírása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
NIL | NIL | NIL | NIL |
13. Gurulóutak
Jelölése
|
Felülete
|
Teherbírása
|
Szélessége (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|
TWY-A | Fű | 12 kg/cm2 | 20 | NIL |
14. Ellenőrző pontok
Ellenőrző helyek és pontok adatai
- Földrajzi adatai
- 16-os pálya küszöb
- Műszaki jellemzői
- 402 FT AMSL (122 M)
- VOR ellenőrző pont
- NIL
- INS ellenőrző pont
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
15. Gurulási eligazító rendszer és jelölések
- Légijármű állóhely azonosító jelölések, gurulóút jelzések és parkolás jelző rendszerek
- NIL
- RWY, TWY jelölések és fényrendszerek
- RWY küszöb és szegély jelek
- Megállító keresztfénysorok
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
16. Futópályák (RWY)
RWY azonosítója
|
Földrajzi iránya ( °)
|
Mágneses iránya ( °)
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Teherbírása
|
Felülete
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
16 | 163° | 158° | 1150 | 30 | 10 t (5.7 t) | Fű | A repülőteret kizárólag 5,7 t MTOW alatt lehet használni kivéve a légierő helikoptereit |
34 | 343° | 338° | 1150 | 30 | 10 t (5.7 t) | Fű | A repülőteret kizárólag 5,7 t MTOW alatt lehet használni kivéve a légierő helikoptereit |
17. Repülőtéri akadályok
RWY azonosítója
|
Akadály típusa
|
Tengerszint feletti magassága
|
Földfelszíntól mért magassága
|
Koordinátája
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
NIL | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
18. A futópályához kapcsolódó biztonsági megállási területek (SWY)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Teherbírása
|
Felülete
|
Lejtése (%)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
19. A futópályához kapcsolódó felszállási biztonsági területek (CWY)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Lejtése (%)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL |
20. A futópályához kapcsolódó futópályasávok (STRIP)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | 1210 | 120 | Fű |
34 | 1210 | 120 | Fű |
21. A futópályához kapcsolódó biztonsági sávok (RESA)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Felülete
|
Akadálymentes terület (OFZ)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
22. A futópálya közzétett távolságai
RWY azonosítója
|
TORA (M)
|
TODA (M)
|
ASDA (M)
|
LDA (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | 1150 | 1150 | 1150 | 1150 | NIL |
34 | 1150 | 1150 | 1150 | 1150 | NIL |
23. Bevezető fényrendszerek
RWY azonosítója
|
Típusa
|
Hosszúsága (M)
|
Intenzitása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL |
24. Futópálya küszöbfények
RWY azonosítója
|
Színe
|
Keresztfénysor
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL |
25. Optikai siklópályarendszer fényei
RWY azonosítója
|
Típusa
|
Adatai
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL |
26. Futópálya földetérési zóna fényei
RWY azonosítója
|
Fényeinek hosszúsága (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|
16 | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL |
27. Futópálya középvonal fényei
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Lámpatestek közötti távolság (M)
|
Színe
|
Intenzitása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
28. Futópálya szegélyfények
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Lámpatestek közötti távolság (M)
|
Színe
|
Intenzitása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
29. Futópálya végfények
RWY azonosítója
|
Színe
|
Megjegyzés
|
---|---|---|
16 | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL |
30. Futópálya szárnyfénysorok
RWY azonosítója
|
Színe
|
Megjegyzés
|
---|---|---|
16 | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL |
31. Biztonsági megállási terület (SWY) fényei
RWY azonosítója
|
Fényeinek hosszúsága (M)
|
Fényeinek színe
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL |
32. Egyéb fények, tartalék áramforrások
- ABN/IBN helye, jellemzői és üzemideje
- NIL
- Leszállási irányjelző helye és megvilágítása
- NIL
- Szélmérő helye és megvilágítása
- A hangár tetején megvilágítás nélkül
- Gurulóút középvonal fényei
- NIL
- Gurulóút szegély fényei
- NIL
- Tartalék áramellátás
- NIL
- Átváltási idő
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
33. Helikopter leszálló pálya
- TLOF vagy FATO THR koordinátái
- 465225N 0172417E
- TLOF és vagy FATO tengerszint feletti magassága
- 402 FT
- TLOF és FATO terület jelölése
- NIL
- TLOF és FATO terület méretei (M)
- 50 x 50
- TLOF és FATO terület felülete
- NIL
- TLOF és FATO terület teherbírása
- NIL
- FATO Földrajzi iránya
- NIL
- FATO mágneses iránya
- NIL
- Deklarált távolságok
- NIL
- APP és FATO fényei
- NIL
- Megjegyzés
- A 16-os futópálya küszöbnél
34. Meteorológiai információs szolgálat
- Kiszolgáló meteorológiai hivatal
- HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. (HungaroMet Zrt.), Repülésmeteorológiai Osztály
- Üzemidő
- H24
- TAF készítéséért felelős hivatal
- HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. (HungaroMet Zrt.), Repülésmeteorológiai Osztály
- TAF érvényességi időszak
- NIL
- TAF kiadási időtartama
- NIL
- Leszállási előrejelzés típusa
- NIL
- Leszállási előrejelzés kiadási időtartama
- NIL
- Biztosított eligazítás/konzultáció
- Írásbeli eligazítás: https://aviation.met.hu;Konzultáció telefonon: +36-90/603-424;Konzultáció e-mailben: rvo@met.hu;
- Repülési dokumentáció
- Térképek, rövidített nyílt nyelvű szöveg
- Repülési dokumentáció nyelve
- HU, EN
- Térképek és egyéb információk eligazításhoz és konzultációhoz
- Térképek, repülőtéri jelentések és előrejelzések EUR régióban, terület-előrejelzések, MET. megfigyelések és figyelmeztetések a budapesti FIR-ben
- Tájékoztatások nyújtására rendelkezésre álló kiegészítő berendezések
- Önálló felkészülés az aviation.met.hu weboldalon keresztül
- Tájékoztatást biztosító ATS egység
- Budapest FIC (kérésre)
- Megjegyzés
- NIL
35. A repülőtéren kijelölt légterek
- Megnevezése
- NIL
- Oldalhatárai
- NIL
- Felső és alsó határai (FT)
- NIL
- A légtér osztálya
- NIL
- ATS szolgálat hívójele
- NIL
- A kommunikáció során használható nyelvek
- NIL
- Átváltási magasság (FT)
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
37. Repülőtéri szabályok
Repüléssel kapcsolatos eljárások A repülőteret az egyesület tagjain kívül csak az a légijármű használhatja, amelynek parancsnoka emailben, vagy telefonon engedélyt kért és kapott az üzemeltetőtől a repülőtér használatára. A napi üzemek koordinálását a felelős vezető vagy helyettese napi szinten szervezi az időjárás, a forgalom, a repülőüzem függvényében. Induló és érkező légijárművek: Motoros légi járművek fel- és leszállására elsősorban a kijelölt füves pályát (16-34) használhatják. Vitorlázó repülőgép vontatásnál mind a futópálya, mind a műveleti mező használható fel- és leszállásra. Motorral nem rendelkező légi járművek (siklóernyő, gyalogsárkány, vitorlázó repülőgép, hőlégballon) fel- és leszállásra a repülési üzemvezető által a műveleti mezőn belül megállapított területet is használhatják. Motoros gépek általában a Nyugati, a motorral fel nem szerelt gépek általában a Keleti forgalmi kört kell használják, de ettől el lehet térni a repülési üzemvezető napi koordinációja alapján. (pl. változó vontatási légtér stb.) A forgalmi körök magassága 1500 feet AMSL a motorral felszerelt merevszárnyú légijárművek számára. A motorral fel nem szerelt légijárművek és repülőeszközök számára a forgalmi kör magassága a leoldástól számítva, értelemszerűen folyamatosan csökkenő. Tapolca forgalmi körét elhagyva azon motorral felszerelt légijárművek, amelyek repülési tervet adtak le, a NYUGAT TÁJÉKOZTATÓNAK rádión be kell jelentkezzenek a 125,500 MHz-en. A helyi repülést végző motorral felszerelt légijárműveknek, amennyiben rádiókészülékkel rendelkeznek, be kell jelenteniük gurulási-, felszállási-, leszállási szándékukat és repüléseik egész időtartama alatt folyamatosan figyelni kell a repülőtéri frekvencián. Rádiókészülékkel nem rendelkező légijárművek (siklóernyő, gyalogsárkány, vitorlázó repülőgép stb.) a SERA szabályainak megfelelően kötelesek végrehajtani repülésüket, és biztosítani az elkülönítést a többi légijárműtől. Helyi mozgást végző légijárművek: Szervezett üzem esetén: Légi járművek a repülőtér területén történő mozgást a repülési üzemvezető tájékoztatása alapján, a légi- és földi forgalom figyelembevételével, különösen a fel- és leszálló légi járművek figyelembevételével végezhetnek. Egyéni repülés esetén a helyi mozgás a légijármű forgalom zavarása nélkül, annak figyelembevételével történhet. Leszállás után a futópályán megfordulva lehet az állóhelyre vagy a hangárokhoz gurulni. Légi járművek gurulást maximum 20km/h sebességgel végezhetnek. A légi járművek vontatása maximum 5km/h (gyaloglás sebessége) sebességgel történhet. A légi járművek várakozása, illetve parkolása a repülési üzemvezető által meghatározott helyen lehet. A légi járművek motorozását a pilóta az üzemeltetési utasításban szereplő módon, a repülési üzemvezető által meghatározott helyen végezheti. A repülőtér NATURA 2000 területen helyezkedik el, fokozottan kell vadon élő állatokra számítani. További információk az aktuális Repülőtér Rendben.
A repülőtéren végezhető tevékenységek (Igen / Nem)
- Pilóta nélküli (D - Unmanned aerial vehicle)
- Nem
- Ballon (B - Balloon)
- Igen
- Ultra könnyű (U - Ultralight)
- Igen
- Sárkány (N - Hang glider)
- Igen
- Rövid kifutású (R - Short take-off and landing)
- Igen
- Szárazföldi (L - Landplane)
- Igen
- Siklóernyő (P - Paraglider)
- Igen
- Vitorlázó (E - Glider)
- Igen
- Kétéltű (A - Amphibian)
- Igen
- Helikopter (H - Helicopter)
- Igen
- Gyrokopter (G - Gyrocopter)
- Igen
- Billenő rotoros (T - Tilt-wing aircraft)
- Nem
- Egyéb (O - Other)
- NIL
38. Zajcsökkentő intézkedések
A repülőtéren a környező települések zajterhelésének csökkentése érdekében az alábbi helyi előírások alkalmazandók: Motoros repülőgéppel gurulni alapgázon, de legfeljebb a légijármű mozgatásához elégséges legkisebb teljesítménnyel lehetséges. Motoros legijárművek hajtóműpróbáit úgy lehet végrehajtani úgy, hogy a repülőgép orra az épületek felé nézzen. Motoros légijárművekkel a forgalmi kör repülése közben, továbbá a megközelítés és a kirepülés során kerülni kell a lakóterületeket, valamint tilos motoros légijárművekkel 1500 feet AMSL alatt a LHB14 környezetvédelmi légtér fölé való berepülés.
39. Repülőtéri díjak
NIL
40. További információk
További információk az aktuális Repülőtér Rendben.