LHST Szatymaz Repülőtér
Utolsó frissítés: 2025.04.17.
1. A repülőtér azonosítása
- ICAO azonosítója
- LHST
- A repülőtér neve
- Szatymaz Repülőtér
- A repülőtér helységneve
- Szatymaz
2. Elérhetőség
- Cím
- 6763 Szatymaz, Reptéri bekötő út 1.
- Telefon
- +36-70/701-4883, +36-70/411-6809, +36-70/945-1637
- szatymazairfield@gmail.com
3. Galéria
Teljes képernyő
Teljes
képernyő bezárása

Teljes képernyő
Teljes
képernyő bezárása

5. A repülőtér földrajzi és adminisztratív adatai
A vonatkoztatási pont (ARP) adatai
- Koordinátája
- 461930N 0200308E
- Helye a repülőtéren
- A 16-os küszöbnél
A repülőtér elhelyezkedése
- Távolsága a településtől (KM)
- Szatymaz 3 KM
- Iránya a településtől
- 180°
- Tengerszint feletti magassága
- 266 FT
A mágneses eltérés adatai
- A mágneses eltérés mértéke ( °)
- 5°44' K
- A mágneses eltérés éves változása ( °)
- +0°08'
- A mágneses eltérés felmérésének éve
- 2024
A repülőtér üzembentartójának adatai
- Neve
- Szatymaz Repülőtér Kft.
- Címe
- 6763 Szatymaz, Reptéri bekötő út 1.
- Telefon
- +36-70/701-4883, +36-70/411-6809, +36-70/945-1637
- Fax
- NIL
- Web
- NIL
- szatymazairfield@gmail.com
A repülőtér adatai
- Címe
- 6763 Szatymaz, Reptéri bekötő út 1.
- Telefon
- +36-70/945-1637 (Szabó Péter)
- Fax
- NIL
- Web
- NIL
- szatymazairfield@gmail.com
- AFS
- NIL
- SITA
- NIL
- Egyéb
- NIL
- A repülőtéren engedélyezett forgalom típusa
- VFR
- Megjegyzés
- Polgári célú speciális repülőtér
6. A repülőtéren szolgáltatást nyújtó légiforgalmi szolgálatok
Megnevezése
|
Hívójele
|
Frekvencia
|
A kommunikáció során használható nyelvek
|
Üzemideje
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
AFIS | Szeged Info | 122.810 CH | NIL | Lásd: AIP | A Szeged AFIS LHST reptéren fizikailag nincs jelen, de a repülőtér beleesik a Szeged TIZ-be. Ebből kifolyólag kötelező rádiókapcsolatot felvenni a Szegedi szolgálattal minden esetben. |
AFIS | Szeged Info | 128.810 CH | NIL | Lásd: AIP | A Szeged AFIS LHST reptéren fizikailag nincs jelen, de a repülőtér beleesik a Szeged TIZ-be. Ebből kifolyólag kötelező rádiókapcsolatot felvenni a Szegedi szolgálattal minden esetben. |
Szatymaz Rádió | Szatymaz Rádió | 118.840 CH | NIL | NIL | A repülőtérre kijelölt frekvencia. Légiforgalmi szolgáltatás nincs. |
7. A repülőtéri szolgálatok rendelkezésre állása és üzemideje
- A repülőtér nyitvatartása
- Maximum napkelte -30 perc és maximum napnyugta +45 perc között, de az alkonyi és esti szürkületi (twilight) időszaknál nem hosszabban, amelyik feltétel szigorúbb, valamint VFR repülésre alkalmas körülmények között
- Vám és határőrség
- NIL
- Orvosi ellátás
- NIL
- AIS tájékoztatás
- NIL
- ATS jelentés (ARO)
- NIL
- Meteorológiai tájékoztatás
- NIL
- ATS
- NIL
- Tankolás
- NIL
- Földi kiszolgálás
- NIL
- Őrzés-védelem
-
H24
Kamerával megfigyelt terület
- Jégtelenítés
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
8. Rendelkezésre álló földi kiszolgáló eszközök
- Rakomány kezelési lehetőségek, eszközök (cargo)
- NIL
- Üzemanyagfajták
- NIL
- Olajfajták
- TOTAL 120, SHELL 100, Olaj kizárólag a repülőtéren telephellyel vagy székhellyel rendelkező szervezetek számára biztosított
- Üzemanyagtöltő eszközök és kapacitásuk
- Konténer kút
- Jégtelenítési eszközök
- NIL
- Tárolási lehetőségek, hangár kapacitása
- Kizárólag az üzemben tartóval történő előre egyeztetett esetben lehetséges, szabadban vagy hangárban
- Javító eszközök, javítási lehetőségek
- PART CAO szervezet működik a repülőtéren, de kizárólag e szervezettel történő előre egyezettet karbantartás lehetséges
- Megjegyzés
- Üzemanyag/olaj kizárólag a repülőtéren telephellyel vagy székhellyel rendelkező szervezetek számára biztosított
9. Utasellátás
- Szállás
- Airfield Motel elérhető előzetes egyeztetés szerint
- Étterem
- Étterem a faluban
- Közlekedés
- Busz és taxi, vasútállomás 2 KM távolságra (Szeged-Budapest útvonal)
- Orvosi ellátás
- Kórház a városban, rendelő a faluban
- Bank és Posta
- Posta a faluban
- Turisztikai információ
- A városban és szóróanyagok a repülőtéren
- Megjegyzés
- NIL
10. Rendelkezésre álló mentő és tűzoltó szolgálatok
- A repülőtér tűzoltó kategóriája
- A 85/2024 (IV.17) Korm. rendelet 3 mellékletében meghatározott 1-es, 2-es és maximum 3-as kategória az aktuális végzett tevékenység függvényében. Gazdasági tevékenységet csak az írásban feljogosított szervezetek végezhetnek.
- Rendelkezésre álló mentő és tűzoltó szolgálatok
- Összesen 7 fő, de csak az üzembentartó által engedélyezett tevékenységek függvényében látnak el szolgálatot, a tevékenységhez szükséges létszámban.
- Mentő és tűzoltó felszerelések, eszközök
- A 85/2024 (IV. 17) Korm. rendelet 3. mellékletének 3. kategóriájához tartozó tűzoltóeszközök és felszerelések
- Képesség sérült, mozgásképtelen repülőgépek mozgatására
- Egy terepjáró és egy traktor áll rendelkezésre a mozgatáshoz
- Megjegyzés
- NIL
11. Futópálya hóeltakarítási terv
- Futópálya hóeltakarító eszközök típusa
- NIL
- Hóeltakarítási sorrend
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
12. Előterek
Jelölése
|
Felülete
|
Teherbírása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
NIL | NIL | NIL | NIL |
13. Gurulóutak
Jelölése
|
Felülete
|
Teherbírása
|
Szélessége (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|
NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
14. Ellenőrző pontok
Ellenőrző helyek és pontok adatai
- Földrajzi adatai
- NIL
- Műszaki jellemzői
- NIL
- VOR ellenőrző pont
- NIL
- INS ellenőrző pont
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
15. Gurulási eligazító rendszer és jelölések
- Légijármű állóhely azonosító jelölések, gurulóút jelzések és parkolás jelző rendszerek
- NIL
- RWY, TWY jelölések és fényrendszerek
- A futópálya fehér szegéllyel és küszöbjelekkel van jelölve
- Megállító keresztfénysorok
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
16. Futópályák (RWY)
RWY azonosítója
|
Földrajzi iránya ( °)
|
Mágneses iránya ( °)
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Teherbírása
|
Felülete
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
16 | 161° | 155° | 700 | 30 | 10 t (5.7 t) | Fű |
A repülőteret kizárólag 5,7 t MTOW alatt lehet használni, kivéve a légierő helikopterei, amelyek korlátozás nélkül használhatják. A felület nedvességének függvényében bizonyos gépek mozgását az üzemben tartó megtilthatja, jelentős felázás esetén a repülőteret az üzemben tartó bezárja. |
34 | 341° | 335° | 700 | 30 | 10 t (5.7 t) | Fű |
A repülőteret kizárólag 5,7 t MTOW alatt lehet használni, kivéve a légierő helikopterei, amelyek korlátozás nélkül használhatják. A felület nedvességének függvényében bizonyos gépek mozgását az üzemben tartó megtilthatja, jelentős felázás esetén a repülőteret az üzemben tartó bezárja. |
17. Repülőtéri akadályok
RWY azonosítója
|
Akadály típusa
|
Tengerszint feletti magassága
|
Földfelszíntól mért magassága
|
Koordinátája
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | Fasor akadály sík alatt | 282 FT | 16 FT | 461905N 0200320E | NIL |
34 | Fasor akadály sík alatt | 310 FT | 50 FT | 461941N 0200300E | NIL |
18. A futópályához kapcsolódó biztonsági megállási területek (SWY)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Teherbírása
|
Felülete
|
Lejtése (%)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
19. A futópályához kapcsolódó felszállási biztonsági területek (CWY)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Lejtése (%)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|
16 | 85 | 30 | NIL | NIL |
34 | 85 | 30 | NIL | NIL |
20. A futópályához kapcsolódó futópályasávok (STRIP)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL |
21. A futópályához kapcsolódó biztonsági sávok (RESA)
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Szélessége (M)
|
Felülete
|
Akadálymentes terület (OFZ)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
22. A futópálya közzétett távolságai
RWY azonosítója
|
TORA (M)
|
TODA (M)
|
ASDA (M)
|
LDA (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | 700 | 785 | 700 | 700 | NIL |
34 | 700 | 785 | 700 | 700 | NIL |
23. Bevezető fényrendszerek
RWY azonosítója
|
Típusa
|
Hosszúsága (M)
|
Intenzitása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL |
24. Futópálya küszöbfények
RWY azonosítója
|
Színe
|
Keresztfénysor
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL |
25. Optikai siklópályarendszer fényei
RWY azonosítója
|
Típusa
|
Adatai
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL |
26. Futópálya földetérési zóna fényei
RWY azonosítója
|
Fényeinek hosszúsága (M)
|
Megjegyzés
|
---|---|---|
16 | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL |
27. Futópálya középvonal fényei
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Lámpatestek közötti távolság (M)
|
Színe
|
Intenzitása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
28. Futópálya szegélyfények
RWY azonosítója
|
Hosszúsága (M)
|
Lámpatestek közötti távolság (M)
|
Színe
|
Intenzitása
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL | NIL | NIL |
29. Futópálya végfények
RWY azonosítója
|
Színe
|
Megjegyzés
|
---|---|---|
16 | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL |
30. Futópálya szárnyfénysorok
RWY azonosítója
|
Színe
|
Megjegyzés
|
---|---|---|
16 | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL |
31. Biztonsági megállási terület (SWY) fényei
RWY azonosítója
|
Fényeinek hosszúsága (M)
|
Fényeinek színe
|
Megjegyzés
|
---|---|---|---|
16 | NIL | NIL | NIL |
34 | NIL | NIL | NIL |
32. Egyéb fények, tartalék áramforrások
- ABN/IBN helye, jellemzői és üzemideje
- NIL
- Leszállási irányjelző helye és megvilágítása
- NIL
- Szélmérő helye és megvilágítása
- A fő hangár tetején, megvilágítása: NIL
- Gurulóút középvonal fényei
- NIL
- Gurulóút szegély fényei
- NIL
- Tartalék áramellátás
- NIL
- Átváltási idő
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
33. Helikopter leszálló pálya
- TLOF vagy FATO THR koordinátái
- NIL
- TLOF és vagy FATO tengerszint feletti magassága
- NIL
- TLOF és FATO terület jelölése
- NIL
- TLOF és FATO terület méretei (M)
- NIL
- TLOF és FATO terület felülete
- NIL
- TLOF és FATO terület teherbírása
- NIL
- FATO Földrajzi iránya
- NIL
- FATO mágneses iránya
- NIL
- Deklarált távolságok
- NIL
- APP és FATO fényei
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
34. Meteorológiai információs szolgálat
- Kiszolgáló meteorológiai hivatal
- HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. (HungaroMet Zrt.), Repülésmeteorológiai Osztály
- Üzemidő
- H24
- TAF készítéséért felelős hivatal
- HungaroMet Magyar Meteorológiai Szolgáltató Nonprofit Zrt. (HungaroMet Zrt.), Repülésmeteorológiai Osztály
- TAF érvényességi időszak
- NIL
- TAF kiadási időtartama
- NIL
- Leszállási előrejelzés típusa
- NIL
- Leszállási előrejelzés kiadási időtartama
- NIL
- Biztosított eligazítás/konzultáció
- Írásbeli eligazítás: https://aviation.met.hu;Konzultáció telefonon: +36-90/603-424;Konzultáció e-mailben: rvo@met.hu;
- Repülési dokumentáció
- Térképek, rövidített nyílt nyelvű szöveg
- Repülési dokumentáció nyelve
- HU, EN
- Térképek és egyéb információk eligazításhoz és konzultációhoz
- Térképek, repülőtéri jelentések és előrejelzések EUR régióban, terület-előrejelzések, MET. megfigyelések és figyelmeztetések a budapesti FIR-ben
- Tájékoztatások nyújtására rendelkezésre álló kiegészítő berendezések
- Önálló felkészülés az aviation.met.hu weboldalon keresztül
- Tájékoztatást biztosító ATS egység
- Budapest FIC (kérésre)
- Megjegyzés
- NIL
35. A repülőtéren kijelölt légterek
- Megnevezése
- NIL
- Oldalhatárai
- NIL
- Felső és alsó határai (FT)
- NIL
- A légtér osztálya
- NIL
- ATS szolgálat hívójele
- NIL
- A kommunikáció során használható nyelvek
- NIL
- Átváltási magasság (FT)
- NIL
- Megjegyzés
- NIL
37. Repülőtéri szabályok
A repülőtéren végezhető repülőtevékenységek
A repülőtéren különféle (siklórepülő /vontatásos és csörléses/, SES, UL, vitorlázó, motoros, hőlégballon, ejtőernyős, léghajós, siklóernyős, repülőmodellező, stb.) repülőtevékenység végezhető külön-külön és együttesen is.
A repülőtér az Lt. 37 § (1) bekezdés ba) pontja szerinti polgári célú speciális repülőtér, amely az Lt. 41. § (6)-(7) bekezdésében meghatározott kivételekkel kizárólag az üzemben tartó engedélyével vehető igénybe.
Minden előzetes bejelentés nélkül, a repülőteret igénybe vevő légijármű és személyzetének tevékenysége jogtalan igénybevételnek minősül.
Kivételt képeznek ez alól a kényszerhelyzetben lévő, mentő feladatot ellátó állami, katonai, rendészeti, katasztrófavédelmi légijárművek és személyzetük, de csak a mentő feladat ellátásának céljából. Gyakorlás céljából történő igénybevétel nem minősül mentő feladatnak és nem képez kivételt.
Bármilyen repülőtevékenység végrehajtása esetén a légiközlekedésre vonatkozó magyar jogszabályok, foglalkozási szabályok és nemzetközi szerződések betartása mellett Szatymaz repülőtéren a következő előírásokat kell betartani:
Egyedi üzemek végrehajtására és párhuzamos üzemek együttműködésére vonatkozó helyi szabályok:
- A repülőteret csak az a légijármű használhatja amelyik parancsnoka engedélyt kapott az üzemeltetőtől a repülőtér használatára.
- A vitorlázórepülő starthely berendezésénél fő szabályként kell figyelembe venni, hogy a kijelölt futópályán történő műveletek elsőbbséget élveznek. Ezt a szabályt viszont nem lehet ellentétesen használni a PART-SERA „Rules of the Air” előírásaival, különös tekintettel az alacsony energiájú hajtomű nélküli légijáművekre, repülőeszközökre vonatkozóan.
- A vitorlázórepülő starthely berendezése történhet a műveleti mező egészén.
- A füves futópálya és a vitorlázórepülő repülő üzem párhuzamos üzemelése megengedett.
- A starthelyeknek egymással kétoldali közvetlen rádiókapcsolatot kell fenntartaniuk.
- Amennyiben többféle repülőüzem zajlik a repülőtéren, akkor a repülőtér üzembentartója, vagy az általa megbízott személy határozza meg a starthelyek berendezését és elkülönítését, valamint ő fogja össze a különböző szakágak napközbeni munkáját is.
- A minden légijármű és repülő eszköz le és felszállás céljából a műveleti mező egészét használhatja.
- Légijárművek nyűgözése a hangárok előtti füves területen.
Szatymaz forgalmi körét elhagyva azon motorral felszerelt légijárművek, amelyek nem kerültek előzetesen bejelentésre a Szeged Infónak, rádión be kell jelentkezzenek a 122,810 MHz-en. Nem kell bejelentkezni az előre koordinált motoros repülések esetén, illetve az aktív szatymazi eseti légteret el nem hagyó légijárműveknek, továbbá a SERA szabályaiban meghatározott légijárműveknek és repülőeszközöknek, a SERA szabályainak betartásával.
A repülőtérről fel- és leszállni a reptéren kívül eső nem felmért akadályok irányában/irányából történő fel- és leszállás csak akkor engedélyezett, ha az adott típus vonatkozó-aktuális teljesítmény számítása alapján ezen nem felmért akadályok biztonsággal elkerülhetőek.
Például:
Keleti irány:
- magasfeszültségű kábel, oszlopokon ÉNY-DK nyomvonal (magasság: max10m)
- villamosított vasúti pálya
- fás övezet
Nyugati irány:
- repülőtéri épületek, hangárok
- fás övezet
Északi irány:
- fás övezet
A napi üzemek koordinálását a felelős vezető vagy helyettesei napi szinten szervezik az időjárás és repülőüzem vagy repülőüzemek függvényében.
Motoros gépek általában a nyugati, motorral fel nem szerelt gépek általában a keleti forgalmi kört kell használják, de ettől el lehet térni a felelős vezető vagy helyettesének napi koordinációja során (pl. változó vontatási légtér stb.) A forgalmi körök magasága 1300 feet (láb) AMSL. Minden légijármű vagy repülőeszköz az adott légijármű vagy repülőeszköz sajátosságait vagy specifikus repülési feladatát figyelembe véve indokolt esetben ettől eltérhet. A forgalmi kör első fordulója déli irányban a felszállás meghosszabbított vonalán, a Szeged elkerülő autópálya szakasz északi oldalán és a „CE Glass” ipari épület déli oldalán helyezkedik el, a második forduló nyugati irányban a Neszűrjhegyi út meghosszabbításában lévő úttól nyugatra és az M5-ös autópályától keletre helyezkedik el, míg a harmadik forduló a „Gulyás saroktól” ÉNY-i irányban található, a negyedik forduló a harmadik forduló és a pályatengely meghosszabbításának metszéspontjától keleti irányba mintegy 250 méterre található. Déli felszállás esetén keleti irányban lévő forgalmi kör első fordulója megegyezik a déli irányú nyugati körrel, míg a második forduló helye a Fehértó vonala, a harmadik forduló ebben az esetben a „lovas tanya”, míg a 4. forduló a harmadik forduló és a pályatengely merőleges találkozási pontjától mintegy 250 méterre keleti irányban található. Északi körök esetén a leírtak ellentétes irányban és sorrendben.
Légijárművek/repülőeszközök közlekedése a repülőtéren:
A légijárművek/repülőeszközök földi mozgását a repülőtér műveleti mezőjében egyéni elkülönítéssel kell végrehajtani. Minden guruló légijármű köteles elsőbbséget adni a fel-és leszállást végző légijárműnek. Az ajánlott gurulási sebesség 20km/h. A légijárműnek/repülőeszköznek a légtérben, valamint a repülőtér mozgási területén történő működése során, a légijármű/repülőeszköz személyzete köteles folyamatosan figyelni a forgalmat, a lehetséges összeütközési veszélyek felismerése és megelőzése céljából.
Hajtóműpróbát végrehajtani csak úgy lehet, hogy a keltett légcsavarszél és a felkapott tárgyak semmilyen embert, eszközt ne veszélyeztessen, zavarjon. Motorpróbát végző légijármű előtt vagy mögött elhaladni sem gyalog, sem más közlekedési eszközzel nem engedélyezett 30 méter távolságon belül. A felszállást megelőző motorpróbát kivéve, azt végrehajtani csak féktuskóval biztosított légijárművel lehet. Hajtómű indítást csak úgy lehet végezni, ha az indítandó hajtómű 10 méteres közelében a légijárműben/repülő eszközben tartózkodó személyzeten kívül, illetve a hajtómű indítást kívülről felügyelő személyen kívül – amennyiben alkalmazandó -, más személy vagy könnyen mozdítható tárgy nem tartózkodik.
Az adott légijármű/repülőeszköz parancsnokának a felelősége megállapítani, hogy az adott szélviszonyok a zajcsökkentő eljárást és az adott légijármű/repülőeszköz teljesítményadatait figyelembe véve melyik futópályát vagy műveleti mezőről történő fel- és leszállás esetén melyik irányt használj a fel- és leszálláshoz.
Minden fel- és leszállást úgy kell végrehajtani, hogy az ne zavarjon vagy veszélyeztessen más fel és leszálló gépet.
Üzemanyagot a vitorlázórepülőgépek kivételével, kizárólag a kijelölt üzemanyagtöltő helyen lehetséges tölteni úgy, hogy a tölteni kívánt gép földelve legyen, a vonatkozó tűz és biztonságvédelmi szabályok betartásával. Vitorlázógépet a nyűgözője helyén is lehet tölteni, a vonatkozó tűz és biztonságvédelmi szabályok betartásával.
A repülőtérről induló és érkező gépeket működő FLARM berendezéssel kell felszerelni, ettől eltérni csak az üzemben tartó engedélyével lehetséges.
A mozgásképtelen légijárművek eltávolításáról a légijármű tulajdonosának vagy üzemeltetőjének kell gondoskodnia. A pályáról, illetve műveleti mezőről a földi oldalra való eltávolításhoz a repülőtér üzemben tartója korlátozott módon gépjárművet tud biztosítani.
A rádió használata kötelező! Minden esetben jelenteni kell a forgalmi körre való besorolás, a hátsó rövid falra (base leg) illetve a végső egyenesre (final) való fordulást akkor is, ha a földi rádióállomásról nem jön válasz.
Vitorlázó repülővel felszállni csak érvényes repülési tervvel, vagy légtérengedéllyel szabad, mely beszerzése a gépparancsnok feladata. (Ez a pont szervezett verseny esetén a versenyzőkre nem vonatkozik.)
Vitorlázó géppel minden esetben ˝hosszúra kell szállni˝, úgy, hogy a pálya ne legyen blokkolva, kivéve akkor, ha a pilóta gondoskodni tud arról, hogy a leszállás és a megállás után 1 percen belül, a gépe ki legyen tolva a pályáról, valamint nem várható más forgalom a leszállástól számított 3 percen belül. (Ez a pont szervezett verseny esetén a versenyzőkre nem vonatkozik)
A vadon élő állatokat az üzemeltető igyekszik távol tartani, de azok megjelenése nem kizárható. A repülőtér nyugati oldala részben kerítéssel, részben erdővel védett, míg az északi és keleti oldal árokkal védett. Vízimadarak, nyulak, őzek előfordulhatnak a repülőtér területén.
A repülőtér körzetére vonatkozóan, a település rendezési tervében építési tilalom/korlátozás lett bevezetve, az építési korlátozásra vonatkozó térképek: 4/4/1, 4/4/2, 4/4/3 (Ezek a térképek kizárólag az építési korlátozásra vonatkoznak.)
További információk az aktuális Repülőtér Rendben.
A repülőtéren különféle (siklórepülő /vontatásos és csörléses/, SES, UL, vitorlázó, motoros, hőlégballon, ejtőernyős, léghajós, siklóernyős, repülőmodellező, stb.) repülőtevékenység végezhető külön-külön és együttesen is.
A repülőtér az Lt. 37 § (1) bekezdés ba) pontja szerinti polgári célú speciális repülőtér, amely az Lt. 41. § (6)-(7) bekezdésében meghatározott kivételekkel kizárólag az üzemben tartó engedélyével vehető igénybe.
Minden előzetes bejelentés nélkül, a repülőteret igénybe vevő légijármű és személyzetének tevékenysége jogtalan igénybevételnek minősül.
Kivételt képeznek ez alól a kényszerhelyzetben lévő, mentő feladatot ellátó állami, katonai, rendészeti, katasztrófavédelmi légijárművek és személyzetük, de csak a mentő feladat ellátásának céljából. Gyakorlás céljából történő igénybevétel nem minősül mentő feladatnak és nem képez kivételt.
Bármilyen repülőtevékenység végrehajtása esetén a légiközlekedésre vonatkozó magyar jogszabályok, foglalkozási szabályok és nemzetközi szerződések betartása mellett Szatymaz repülőtéren a következő előírásokat kell betartani:
Egyedi üzemek végrehajtására és párhuzamos üzemek együttműködésére vonatkozó helyi szabályok:
- A repülőteret csak az a légijármű használhatja amelyik parancsnoka engedélyt kapott az üzemeltetőtől a repülőtér használatára.
- A vitorlázórepülő starthely berendezésénél fő szabályként kell figyelembe venni, hogy a kijelölt futópályán történő műveletek elsőbbséget élveznek. Ezt a szabályt viszont nem lehet ellentétesen használni a PART-SERA „Rules of the Air” előírásaival, különös tekintettel az alacsony energiájú hajtomű nélküli légijáművekre, repülőeszközökre vonatkozóan.
- A vitorlázórepülő starthely berendezése történhet a műveleti mező egészén.
- A füves futópálya és a vitorlázórepülő repülő üzem párhuzamos üzemelése megengedett.
- A starthelyeknek egymással kétoldali közvetlen rádiókapcsolatot kell fenntartaniuk.
- Amennyiben többféle repülőüzem zajlik a repülőtéren, akkor a repülőtér üzembentartója, vagy az általa megbízott személy határozza meg a starthelyek berendezését és elkülönítését, valamint ő fogja össze a különböző szakágak napközbeni munkáját is.
- A minden légijármű és repülő eszköz le és felszállás céljából a műveleti mező egészét használhatja.
- Légijárművek nyűgözése a hangárok előtti füves területen.
Szatymaz forgalmi körét elhagyva azon motorral felszerelt légijárművek, amelyek nem kerültek előzetesen bejelentésre a Szeged Infónak, rádión be kell jelentkezzenek a 122,810 MHz-en. Nem kell bejelentkezni az előre koordinált motoros repülések esetén, illetve az aktív szatymazi eseti légteret el nem hagyó légijárműveknek, továbbá a SERA szabályaiban meghatározott légijárműveknek és repülőeszközöknek, a SERA szabályainak betartásával.
A repülőtérről fel- és leszállni a reptéren kívül eső nem felmért akadályok irányában/irányából történő fel- és leszállás csak akkor engedélyezett, ha az adott típus vonatkozó-aktuális teljesítmény számítása alapján ezen nem felmért akadályok biztonsággal elkerülhetőek.
Például:
Keleti irány:
- magasfeszültségű kábel, oszlopokon ÉNY-DK nyomvonal (magasság: max10m)
- villamosított vasúti pálya
- fás övezet
Nyugati irány:
- repülőtéri épületek, hangárok
- fás övezet
Északi irány:
- fás övezet
A napi üzemek koordinálását a felelős vezető vagy helyettesei napi szinten szervezik az időjárás és repülőüzem vagy repülőüzemek függvényében.
Motoros gépek általában a nyugati, motorral fel nem szerelt gépek általában a keleti forgalmi kört kell használják, de ettől el lehet térni a felelős vezető vagy helyettesének napi koordinációja során (pl. változó vontatási légtér stb.) A forgalmi körök magasága 1300 feet (láb) AMSL. Minden légijármű vagy repülőeszköz az adott légijármű vagy repülőeszköz sajátosságait vagy specifikus repülési feladatát figyelembe véve indokolt esetben ettől eltérhet. A forgalmi kör első fordulója déli irányban a felszállás meghosszabbított vonalán, a Szeged elkerülő autópálya szakasz északi oldalán és a „CE Glass” ipari épület déli oldalán helyezkedik el, a második forduló nyugati irányban a Neszűrjhegyi út meghosszabbításában lévő úttól nyugatra és az M5-ös autópályától keletre helyezkedik el, míg a harmadik forduló a „Gulyás saroktól” ÉNY-i irányban található, a negyedik forduló a harmadik forduló és a pályatengely meghosszabbításának metszéspontjától keleti irányba mintegy 250 méterre található. Déli felszállás esetén keleti irányban lévő forgalmi kör első fordulója megegyezik a déli irányú nyugati körrel, míg a második forduló helye a Fehértó vonala, a harmadik forduló ebben az esetben a „lovas tanya”, míg a 4. forduló a harmadik forduló és a pályatengely merőleges találkozási pontjától mintegy 250 méterre keleti irányban található. Északi körök esetén a leírtak ellentétes irányban és sorrendben.
Légijárművek/repülőeszközök közlekedése a repülőtéren:
A légijárművek/repülőeszközök földi mozgását a repülőtér műveleti mezőjében egyéni elkülönítéssel kell végrehajtani. Minden guruló légijármű köteles elsőbbséget adni a fel-és leszállást végző légijárműnek. Az ajánlott gurulási sebesség 20km/h. A légijárműnek/repülőeszköznek a légtérben, valamint a repülőtér mozgási területén történő működése során, a légijármű/repülőeszköz személyzete köteles folyamatosan figyelni a forgalmat, a lehetséges összeütközési veszélyek felismerése és megelőzése céljából.
Hajtóműpróbát végrehajtani csak úgy lehet, hogy a keltett légcsavarszél és a felkapott tárgyak semmilyen embert, eszközt ne veszélyeztessen, zavarjon. Motorpróbát végző légijármű előtt vagy mögött elhaladni sem gyalog, sem más közlekedési eszközzel nem engedélyezett 30 méter távolságon belül. A felszállást megelőző motorpróbát kivéve, azt végrehajtani csak féktuskóval biztosított légijárművel lehet. Hajtómű indítást csak úgy lehet végezni, ha az indítandó hajtómű 10 méteres közelében a légijárműben/repülő eszközben tartózkodó személyzeten kívül, illetve a hajtómű indítást kívülről felügyelő személyen kívül – amennyiben alkalmazandó -, más személy vagy könnyen mozdítható tárgy nem tartózkodik.
Az adott légijármű/repülőeszköz parancsnokának a felelősége megállapítani, hogy az adott szélviszonyok a zajcsökkentő eljárást és az adott légijármű/repülőeszköz teljesítményadatait figyelembe véve melyik futópályát vagy műveleti mezőről történő fel- és leszállás esetén melyik irányt használj a fel- és leszálláshoz.
Minden fel- és leszállást úgy kell végrehajtani, hogy az ne zavarjon vagy veszélyeztessen más fel és leszálló gépet.
Üzemanyagot a vitorlázórepülőgépek kivételével, kizárólag a kijelölt üzemanyagtöltő helyen lehetséges tölteni úgy, hogy a tölteni kívánt gép földelve legyen, a vonatkozó tűz és biztonságvédelmi szabályok betartásával. Vitorlázógépet a nyűgözője helyén is lehet tölteni, a vonatkozó tűz és biztonságvédelmi szabályok betartásával.
A repülőtérről induló és érkező gépeket működő FLARM berendezéssel kell felszerelni, ettől eltérni csak az üzemben tartó engedélyével lehetséges.
A mozgásképtelen légijárművek eltávolításáról a légijármű tulajdonosának vagy üzemeltetőjének kell gondoskodnia. A pályáról, illetve műveleti mezőről a földi oldalra való eltávolításhoz a repülőtér üzemben tartója korlátozott módon gépjárművet tud biztosítani.
A rádió használata kötelező! Minden esetben jelenteni kell a forgalmi körre való besorolás, a hátsó rövid falra (base leg) illetve a végső egyenesre (final) való fordulást akkor is, ha a földi rádióállomásról nem jön válasz.
Vitorlázó repülővel felszállni csak érvényes repülési tervvel, vagy légtérengedéllyel szabad, mely beszerzése a gépparancsnok feladata. (Ez a pont szervezett verseny esetén a versenyzőkre nem vonatkozik.)
Vitorlázó géppel minden esetben ˝hosszúra kell szállni˝, úgy, hogy a pálya ne legyen blokkolva, kivéve akkor, ha a pilóta gondoskodni tud arról, hogy a leszállás és a megállás után 1 percen belül, a gépe ki legyen tolva a pályáról, valamint nem várható más forgalom a leszállástól számított 3 percen belül. (Ez a pont szervezett verseny esetén a versenyzőkre nem vonatkozik)
A vadon élő állatokat az üzemeltető igyekszik távol tartani, de azok megjelenése nem kizárható. A repülőtér nyugati oldala részben kerítéssel, részben erdővel védett, míg az északi és keleti oldal árokkal védett. Vízimadarak, nyulak, őzek előfordulhatnak a repülőtér területén.
A repülőtér körzetére vonatkozóan, a település rendezési tervében építési tilalom/korlátozás lett bevezetve, az építési korlátozásra vonatkozó térképek: 4/4/1, 4/4/2, 4/4/3 (Ezek a térképek kizárólag az építési korlátozásra vonatkoznak.)
További információk az aktuális Repülőtér Rendben.
A repülőtéren végezhető tevékenységek (Igen / Nem)
- Pilóta nélküli (D - Unmanned aerial vehicle)
- Igen
- Ballon (B - Balloon)
- Igen
- Ultra könnyű (U - Ultralight)
- Igen
- Sárkány (N - Hang glider)
- Igen
- Rövid kifutású (R - Short take-off and landing)
- Igen
- Szárazföldi (L - Landplane)
- Igen
- Siklóernyő (P - Paraglider)
- Igen
- Vitorlázó (E - Glider)
- Igen
- Kétéltű (A - Amphibian)
- Igen
- Helikopter (H - Helicopter)
- Igen
- Gyrokopter (G - Gyrocopter)
- Igen
- Billenő rotoros (T - Tilt-wing aircraft)
- Igen
- Egyéb (O - Other)
- NIL
38. Zajcsökkentő intézkedések
A preferált irány felszálláshoz a 160 -190 fok közötti irányok enyhe hátszél esetén is, leszálláshoz pedig a 340 – 010 fok közötti irányok. Kerülni kell a Szatymaz település fölé való berepülést, valamint motoros légijárművekkel 400 méter AGL alatt a Fehér-tó fölé való berepülést.
39. Repülőtéri díjak
Leszállási illeték és repülőtérhasználati díj.
40. További információk
További információk az aktuális Repülőtér Rendben.