ContactTel:(+361) 293-4471 AFS:LHBPYNYN Email:pubsdo@hungarocontrol.hu HungaroControl Pte. Ltd. Co. | AIC for HUNGARY![]() HUNGAROCONTROL | AIC A 003/2022 Effective from 10 NOV 2022 to 01 JUN 2023 Published on 04 NOV 2022 |
In order to facilitate radiotelephony communication with aircraft flying in the border areas, in LOWER ACC sectors of Budapest FIR offset carrier (CLIMAX) mode operation of the 133.200MHz, 120.375MHz and 130.575MHz radio channels will be implemented after 10. November 2022.
The offset carrier technique is in accordance with the standards laid down in ICAO Annex 10. In order to receive these offset carrier transmissions, the airborne VHF receivers must be compatible with the offset carrier technique.
Aircraft operators and owners (especially of aircraft exempted from 8.33kHz radio channel spacing mandate in accordance with provisions of commission regulation EU 1079/2012) are requested to note that aircraft receivers operated in airspace with CLIMAX radio system must comply with the relevant requirements of EUROCAE minimum performance specification ED-23C.
In any cases of doubt regarding the squelch circuit operation of obsolete on-board radio equipment, aircraft crew is advised to open the squelch manually and check the traffic of the radio channel.
A légi járművekkel történő rádiókommunikáció lehetőségeinek a határmenti régiókban történő javítása érdekében Budapest FIR alsó ACC szektoraiban eltolt vivőjű (CLIMAX) rendszer kerül bevezetésre a 133.200MHz, 120.375MHz és 130.575MHz rádiócsatornákon 2022. november 10. dátumot követően.
Az eltolt vivőjű üzemelés eljárása megfelel az ICAO Annex 10. dokumentumban leírt követelményeknek. Az eltolt vivőjű rendszerben sugárzott adások vételéhez ilyen üzemmódú működésre alkalmas zajzár áramkörrel kialakított fedélzeti VHF vevők használata szükséges.
Ezúton felhívjuk a légi jármű tulajdonosok és üzemeltetők (különösen a 1079/2012 EU rendelet által 8.33kHz csatornaosztású fedélzeti rádió használata alól mentesített légi járművek vonatkozásában érintett szervezetek) figyelmét arra, hogy a CLIMAX rendszerrel kiszolgált légterekben alkalmazott fedélzeti vevőknek meg kell felelniük az EUROCAE ED-23C szabványban rögzített releváns követelményeknek.
Amennyiben az elavult rádiókészülékek zajzár áramkörének helyes működésével kapcsolatban kétely merül fel, célszerű, hogy a repülőgép személyzete a zajzár manuális nyitásával ellenőrizze a rádiócsatorna aktuális forgalmát.